W dzisiejszych czasach w mediach dużo mówi się o tym, jak ważne i kluczowe dla zdrowia uczniów są odpowiednio dobrane do ich wzrostu krzesła. Oto kilka informacji na temat tego, jakie wymiary powinny mieć te meble według norm obowiązujących w naszym kraju.
Ogólna zasada, która powinna na zawsze utkwić nam w pamięci jest następująca: „lepiej siedzieć za wysoko niż za nisko”. Oczywiście nie oznacza to, że trzeba dobierać zbyt wysokie siedzenia uczniów. Chodzi tu bardziej o wybór tzw. mniejszego zła. Wiadomo, że kompletując zestaw składający się z kilkuset krzeseł, z których ma korzystać ogromna ilość dzieci, zmieniająca się z roku na rok, nie dostosujemy każdego mebla indywidualnie do wzrostu poszczególnego ucznia. Na szczęście według norm przedział wzrostowy nie jest tak mały, dlatego też można dobrać je zgodnie z danymi na temat średniego wzrostu dzieci w poszczególnych przedziałach wiekowych.
0 (biały)
wzrost: 80-95 cm
wysokość krzesła: 21 cm
1 (pomarańczowy)
wzrost: 93-116 cm
wysokość krzesła: 26 cm
2 (fioletowy)
wzrost: 108-121 cm
wysokość krzesła: 31 cm
3 (żółty)
wzrost: 119-142 cm
wysokość krzesła: 35 cm
4 (czerwony)
wzrost: 133-159 cm
wysokość krzesła: 38 cm
5 (zielony)
wzrost: 146-178,5 cm
wysokość krzesła: 43 cm
6 (niebieski)
wzrost: 159-188 cm
wysokość krzesła: 46 cm
7 (brązowy)
wzrost: 174-207 cm
wysokość krzesła: 51 cm
Od 2007 r. obowiązują u nas normy Unii Europejskiej (PN-EN1729-1:2007), w których wyszczególniono osiem przedziałów wzrostowych, do których dobrano odpowiednie wymiary krzesła szkolnego. Oto one:
Uwaga: Nadal dopuszczane są meble, których wymiary są zgodne z wcześniejszymi normami (PN-ISO 5970), pochodzącymi z 2002 r.