Siedzenie w ławce niedostosowanej do wzrostu niesie za sobą wiele niebezpiecznych konsekwencji. Ma negatywny wpływ nie tylko na kręgosłup, ale również wzrok i narządy wewnętrzne.
Uczeń spędza w szkole często bardzo wiele godzin. Jeśli ławka, przy której siedzi ma nieodpowiednią wysokość, a krzesło jest za niskie, z czasem może skarżyć się nie tylko na bóle kręgosłupa a w dalszej przyszłości – wadę postawy. Może mieć np. kłopoty ze wzrokiem, które będą konsekwencją patrzenia na tablicę pod złym kątem.
Od 2007 r. ławki szkolne muszą posiadać wymiary zgodne z normami Unii Europejskiej (PN-EN1729-1:2007). W tabelach dotyczących tych norm wyszczególniono osiem przedziałów wzrostowych, do których dobrano odpowiednie wymiary ławek. Każdemu z tych przedziałów przyporządkowano inny kolor:
0 (biały)
wzrost: 80-95 cm
wysokość blatu: 40 cm
1 (pomarańczowy)
wzrost: 93-116 cm
wysokość blatu: 46 cm
2 (fioletowy)
wzrost: 108-121 cm
wysokość blatu: 53 cm
3 (żółty)
wzrost: 119-142 cm
wysokość blatu: 59 cm
4 (czerwony)
wzrost: 133-159 cm
wysokość blatu: 64 cm
5 (zielony)
wzrost: 146-178,5 cm
wysokość blatu: 71 cm
6 (niebieski)
wzrost: 159-188 cm
wysokość blatu: 76 cm
7 (brązowy)
wzrost: 174-207 cm
wysokość blatu: 82 cm
Uwaga: warto pamiętać o tym, że w użytkowaniu są nadal meble, których wymiary podporządkowane są wcześniejszym normom (PN-ISO 5970), pochodzącym z 2002 r.